We zijn erg blij om te zien dat u van ons platform houdt! Op hetzelfde moment, hebt u de limiet van gebruik bereikt... Schrijf u nu in om door te gaan.
Vraag nr. 1510 van mevrouw Musin dd. 23.01.2008
- Sectie :
- Regelgeving
- Type :
- Parliamentary questions
- Subdomein :
- Fiscal Discipline
Samenvatting :
Btw-tarief voor de openbare verlichting
Originele tekst :
Voeg het document toe aan een map
()
om te beginnen met annoteren.
Fisconet
plus Version 5.9.23
Service Public Federal Finances |
|||||||
|
Vraag nr. 1510 van mevrouw Musin dd. 23.01.2008
Document
Search in text:
Properties
Document type : Parliamentary questions Title : Vraag nr. 1510 van mevrouw Musin dd. 23.01.2008 Tax year : 0 Document date : 23/01/2008 Keywords : Btw-tarief voor de openbare verlichting Document language : NL Modification date : 18/02/2008 09:19:10 Name : 08/1510 Version : 1 Question asked by : Musin
VRAAG 08/1510 Vraag nr. 1510 van mevrouw Musin dd. 23.01.2008 Beknopt Verslag, Kamercommissie Financiën, Com 078, blz. 19 Btw-tarief voor de openbare verlichting VRAAG De hogere besturen zijn meer en meer geneigd de gemeenten nieuwe opdrachten op te leggen, zonder daar de nodige middelen tegenover te stellen. Ik denk bijvoorbeeld aan de politiehervorming, de fiscale hervormingen, enz. Daarbovenop komt nu de liberalisering van de energiemarkt door Europa, met als belangrijkste gevolg hogere gas- en elektriciteitsrekeningen voor de gemeenten. De overgrote meerderheid daarvan kampt zo al met financiële moeilijkheden, terwijl de dividenden van de intercommunales smelten als sneeuw voor de zon. Is het niet mogelijk het btw-tarief op de openbare verlichting, die kadert in de openbare dienstverlening, te verlagen naar 6 procent? Indien ons land dat niet zelf kan beslissen, kan dat voorstel dan op een volgende Ecofin-Raad worden verdedigd? ANTWOORD (van de heer Reynders, vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen) De belastinghervorming heeft niets veranderd aan de bevoegdheid van de gemeenten om het tarief van de opcentiemen op de personenbelasting vast te stellen. Het gaat voor hen om een politieke keuze. Er werden positieve maatregelen genomen. De financiering van de gemeenten is grotendeels een gewestbevoegdheid en veel hangt dus af van de toezichthoudende overheid: in het Vlaams Gewest is er bijvoorbeeld sprake van de schuld van de gemeenten over te nemen. De Europese wetgeving biedt de lidstaten de mogelijkheid een verlaagd btw-tarief toe te passen voor de verlichting, op voorwaarde dat de Commissie nagaat of er geen sprake is van concurrentievervalsing. Indien zo een maatregel ten gunste van alle gebruikers zou worden genomen, zou dat zwaar wegen op de begroting (282 tot 470,5 miljoen voor een tarief van 12 en van 6 procent). Bovendien zouden die bedragen misschien beter kunnen worden besteed aan energiebesparingen of aan hernieuwbare energiebronnen, bijvoorbeeld in openbare en schoolgebouwen en in sociale woningen. CONCLUSIE (van mevrouw Musin) Het is dus mogelijk om de tarieven te verlagen. Mijns inziens zou dat een echte sociale maatregel zijn die ook met de duurzame ontwikkeling te rijmen valt. De enorme inspanningen die de gemeenten met betrekking tot hun energieverbruik hebben geleverd en die soms tot een daling van dertig procent hebben geleid, worden vandaag tenietgedaan door de exploderende energieprijzen. Bovendien doet de vrijmaking van de energiemarkt steeds meer mensen bij het OCMW aankloppen. Dankzij een verlaging van het btw-tarief tot zes procent zouden de gemeenten, die ook de gevolgen van een aantal federale beslissingen moeten dragen, hun inwoners nog andere kwalitatief hoogstaande diensten kunnen aanbieden. |
|||||||