Voorafgaande beslissing nr. 500.124 dd. 23.06.2005

Date :
23-06-2005
Language :
French Dutch
Size :
2 pages
Section :
Regulation
Type :
Prior agreements L 24.12.2002
Sub-domain :
Fiscal Discipline

Summary :

Aandeel

Original text :

Add the document to a folder () to start annotating it.

Contact | Disclaimer | FAQ
   
Quick search :
Fisconet plus Version 5.9.23
Service Public Federal
Finances
Home > Advanced search > Search results > Voorafgaande beslissing nr. 500.124 dd. 23.06.2005
Voorafgaande beslissing nr. 500.124 dd. 23.06.2005
Document
Content exists in : nl

Search in text:
Print    E-mail    Show properties

Properties

Document type : Prior agreements L 24.12.2002
Title : Voorafgaande beslissing nr. 500.124 dd. 23.06.2005
Tax year : 0
Document date : 23/06/2005
Keywords : Aandeel
Document language : NL
Name : 500.124

500.124

Voorafgaande beslissing nr. 500.124 dd. 23.06.2005


   Aandeel
   Certificering van de aandelen
   Fiscale transparantie
  
   Vordering
   Certificering van de vorderingen
   Fiscale transparantie


Samenvatting

De certificering van de aandelen van een Belgische NV via een Nederlandse Stichting Administratiekantoor kan na de Wet van 15 juli 1998 betreffende de certificatie van effecten uitgegeven door handelsvennootschappen en na de invoering van de Belgische private stichting door de Wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen genieten van het regime van de fiscale transparantie indien de drie voorwaarden van de administratieve praktijk worden nageleefd, nl. het vervreemdingsverbod, de doorstortingsverplichting en de perfecte verwisselbaarheid van de overgedragen effecten en de daarvoor uitgegeven certificaten

De certificering van de vorderingen op een Belgische NV via een Nederlandse Stichting Administratiekantoor geniet eveneens van het regime van de fiscale transparantie voorzover de drie voormelde voorwaarden worden nageleefd.

Gestelde vragen

1. Kan de certificering van aandelen van een Belgische vennootschap NV A, na de Wet van 15 juli 1998 betreffende de certificatie van effecten uitgegeven door handelsvennootschappen (hierna Certificeringswet) en na de invoering van de Belgische private stichting door de Wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen (Wet van 2 mei 2002), in het kader van een Nederlandse Stichting Administratiekantoor (SAK) onder de voorwaarden van de administratieve praktijk genieten van het regime van de fiscale transparantie of fiscale neutraliteit? Concreet impliceert dit dat de roerende voorheffing ingehouden door NV A, de eindheffing is voor de Belgische rijksinwoner natuurlijke persoon (in casu X).

2. Kan voor de vorderingen (onder de vorm van obligatieleningen) op NV A een transparante certificering worden georganiseerd, indien voldaan is aan de voorwaarden van de administratieve praktijk? Concreet impliceert dit dat de roerende voorheffing ingehouden door NV A, de eindheffing is voor de Belgische rijksinwoner natuurlijke persoon (in casu X).

Omschrijving van de verrichting

A. Beschrijving van de activiteiten van de aanvrager en de betrokken vennootschappen

3. X is werkzaam als bedrijfsleider van diverse vennootschappen, waaronder NV A. X is daarnaast ook aandeelhouder en schuldeiser van deze vennootschappen.

4. NV A is een holdingvennootschap met als voornaamste activa onroerende goederen en deelnemingen. De aandelen zijn in handen van X (5.999 van de 6.000) en Y (1 aandeel). NV A heeft een leningsschuld, onder de vorm van een rekening-courant, van n 1 EUR aan X. Daarenboven heeft ze ook een obligatieschuld van n 2 EUR aan X.

B. Beschrijving van de voorgenomen verrichting

5. De vordering in rekening-courant van X van n 1 EUR op NV A zal worden omgezet in een effect, met name een obligatielening.

6. De 5.999 aandelen van NV A en de vorderingen op NV A (een obligatielening van resp. n 1 EUR en n 2 EUR) in het bezit van X zullen worden overgedragen aan de SAK X.

7. Voor de aandelen en de twee obligatieleningen zullen verschillende soorten certificaten (A, B en C) worden gecreëerd.

8. De certificaten zullen op naam zijn.

C. Doelstellingen van de voorgenomen verrichting

9. X wenst via de certificering zijn privé-vermogen overdraagbaar klaar te maken voor het geval hij plots overlijdt.

10. De opgezette structuur zorgt ervoor dat bij leven X het bestuur waarneemt van de SAK X en dat bij overlijden van X het bestuur van de SAK X wordt waargenomen door een Raad van Bestuur.

11. De Raad van Bestuur zal uit vier bestuurders bestaan nl. een twee experts-niet certificaathouder en twee familiale bestuurders.

12. Dergelijke structuur moet ervoor zorgen dat de erfgenamen in waarde hun rechtmatig deel krijgen zonder dat zij de continuïteit van de onderneming kunnen aantasten.

BESLISSING

13. Aangezien de administratieve voorwaarden voor fiscale transparantie bij certificering van aandelen én de wettelijke voorwaarden voor fiscale transparantie bij certificering van aandelen zoals opgenomen in artikel 13, §1, van de Certificeringswet zijn voldaan en de verplichtingen inzake roerende voorheffing door NV A zullen worden nageleefd geniet de certificering van de aandelen van NV A via de SAK X van het regime van de fiscale transparantie of fiscale neutraliteit en is de roerende voorheffing ingehouden door NV A de eindheffing voor X.

14. Aangezien de administratieve voorwaarden voor fiscale transparantie bij certificering van aandelen ook voldaan zijn bij de certificering van de vorderingen en de verplichtingen inzake roerende voorheffing zullen worden nageleefd door X geniet de certificering van de vorderingen op NV A via de SAK X van het regime van de fiscale transparantie of fiscale neutraliteit en is de roerende voorheffing ingehouden door NV A de eindheffing voor X. Overigens vormt de certificering geen beletsel voor de toepassing van artikel 18, eerste lid, 4°, van het WIB 92.