We are very happy to see that you like our platform! At the same time, you have reached the limit of use... Sign up now to continue.
We are very happy to see that you like our platform! At the same time, you have reached the limit of use... Sign up now to continue.

Omzendbrief betreffende de interministeriële conferenties.

Date :
12-09-1995
Language :
French Dutch
Size :
2 pages
Section :
Legislation
Source :
Numac 1995801695

Original text :

Add the document to a folder () to start annotating it.
Artikel M (Om technische redenen werd deze omzendbrief onderverdeeld in de volgende fictieve artikelen : M1 - M5.).

Artikel M1 OPRICHTING.
  Overeenkomstig artikel 31bis van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, heeft het Overlegcomité, tijdens zijn vergadering van 12 september 1995, beslist om interministeriële conferenties op te richten voor de volgende aangelegenheden :
  - Economie en energie : Staat, Gewesten;
  - Verkeer en Infrastructuur : Staat, Gewesten;
  - Wetenschapsbeleid : Staat, Gemeenschappen, Gewesten;
  - Buitenlandse Beleid : Staat, Gemeenschappen, Gewesten;
  - Financiën en begroting : Staat, Gemeenschappen, Gewesten;
  - Binnenlandse Zaken : Staat, Gewesten;
  - Tewerkstelling : Staat, Gemeenschappen, Gewesten;
  - Ambtenarenzaken : Staat, Gemeenschappen, Gewesten;
  - Landbouw : Staat, Gewesten (+ Gemeenschappen voor de vraagstukken inzake opleiding);
  - Volksgezondheid : Staat, Gemeenschappen, Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Waalse Gewest;
  - Leefmilieu : Staat, Gewesten;
  - Migrantenbeleid : Staat, Gemeenschappen, Gewesten;
  - Sociale Integratie : Staat, Gemeenschappen, Gewesten;
  - Drugbeleid : Staat, Gemeenschappen, Waalse Gewest.

Artikel M2 SAMENSTELLING.
  De interministeriële conferenties worden samengesteld uit de leden van de Federale Regering en van de Gemeenschaps- en/of Gewestregeringen die belast zijn met de betrokken aangelegenheden; de onderscheiden gezagsniveaus kunnen echter hun afvaardiging aanvullen voor het onderzoek van bepaalde dossiers.
  De eigenlijke beraadslagingen gebeuren op het niveau van de Ministers en van de Staatssecretarissen.

Artikel M3 ROL.
  3.1. De interministeriële conferenties hebben geen enkele dwingende beslissingsmacht, maar zijn het meest aangepaste instrument voor een soepel en efficiënt overleg tussen de betrokken overheden, met eerbiediging van de autonomie van elk van hen.
  3.2. Zij kunnen niet alleen het forum zijn voor de uitwerking van de samenwerkingsakkoorden waarvan sprake in artikel 92bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, maar ook de plaats om aan de diverse medewerkingsprocedures die voorzien zijn in de wetten tot hervorming der instellingen, een vaste vorm te geven.

Artikel M4 WERKING.
  4.1. De bepalingen van het inwendig reglement van het Overlegcomité zijn, mits de nodige aanpassingen, van toepassing op de interministeriële conferenties tot op het ogenblik waarop de conferenties een eigen inwendig reglement hebben opgesteld meer bepaald inzake het voorzitterschap, de periodiciteit van de vergaderingen, de plaats van vergadering en de vaststelling van de agenda.
  4.2. De secretaris, die een medewerker is van de dienstdoende Voorzitter van de conferentie, stelt in ieder geval notulen op, die binnen 8 dagen aan de leden worden toegestuurd. Indien hierop binnen 8 dagen (deze termijn kan in het eigen reglement gewijzigd worden) geen opmerkingen worden geformuleerd , worden zij geacht te zijn goedgekeurd. (Te noteren valt echter dat voor de procedures van overleg en betrokkenheid, die voorgeschreven zijn door de wetten tot hervorming der instellingen, of door andere wets- of reglementaire bepalingen, de termijnen van toepassing zijn waarvan sprake in artikel 11 van het Protocol tot regeling van de onderscheiden vormen van medewerking tussen de Federale Regering en de Gemeenschaps- en Gewestregeringen.)
  4.3. Wanneer het administratief secretariaat van de conferentie wordt waargenomen door de diensten die van de dienstdoende Voorzitter van de conferentie afhangen, worden de agenda's, de bijhorende documenten, de notulen overgemaakt aan de Centrale Secretarie van het Overlegcomité met het oog op de electronische archivering ervan. Deze zendt een afschrift van de agenda en van de notulen aan de Regeringsleden en aan de leden van het Overlegcomité.
  4.4. Ieder lid van een conferentie kan collega's uitnodigen wanneer in de conferentie problemen behandeld worden die tot de bevoegdheden van deze laatsten behoren. Deze kunnen zich laten vergezellen door een medewerker.

Artikel M5 LOGISTIEK.
  5.1. Centrale Secretarie
  5.1.1. De Secretarie van het Overlegcomité is een vaste Centrale Secretarie ter beschikking van het Comité en van de interministeriële conferenties.
  5.1.2. Opdrachten van de Centrale Secretarie :
  - registratie en electronische archivering van de documenten en de notulen betreffende het Overlegcomité en de interministeriële conferenties;
  - registratie en archivering van ten minste een voor eensluidend verklaard afschrift van alle samenwerkingsakkoorden, ondertekend met toepassing van artikel 92bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, en in ieder geval van het origineel van ieder akkoord waarbij de Staat partij is, alsook het zorg dragen voor de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad;
  - centralisatie van de inlichtingen die het voor het Overlegcomité mogelijk moeten maken de taak uit te voeren, die bedoeld wordt in het artikel 33 van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, zoals het werd vervangen door artikel 30 van de wet van 16 juni 1989 houdende diverse institutionele hervormingen.
  Daarenboven kan iedere conferentie een beroep doen op deze Secretarie als haar eigen administratief secretariaat.
  5.1.3. Het bestaan van de Centrale Secretarie doet geen afbreuk aan de mogelijkheid voor de conferenties om :
  - een geïnstitutionaliseerde band te scheppen tussen de bevoegde Federale en Gemeenschaps- of gewestadministraties (zie het protocol tot regeling van de onderscheiden vormen van medewerking tussen de Federale Regering en de Gemeenschaps- en Gewestregeringen)
  - gebruik te maken van eigen administratieve diensten of instellingen, meer bepaald voor de uitoefening van gedeelde bevoegdheden.
  5.2. Werkgroepen
  Zoals het Overlegcomité kunnen de interministeriële conferenties eveneens hun eigen werkgroepen oprichten op permanente of occasionele basis.
  Deze werkgroepen :
  - worden samengesteld uit de vertegenwoordigers aangewezen door ieder gezagsniveau;
  - worden voorgezeten door de Secretaris van het Comité of van de betrokken conferentie;
  - beschikken over de diensten van de Centrale Secretarie of over eigen administratieve diensten of instellingen.

  BIJLAGE.

Artikel N Inwendig reglement van het Overlegcomité. (Voor het inwendig reglement, zie %%1995-10-04/30%%).