No title
Original text :
Add the document to a folder
()
to start annotating it.
Jobpunt Vlaanderen coördineert de aanwerving van een ergotherapeut voor het OPZC Rekem. - Erratum
Het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum - Rekem, profileert zich als een regionaal psychiatrisch zorgcentrum voor de doelgroep volwassenen en ouderen en als supraregionaal psychiatrisch zorgcentrum voor forensische patiënten. Het zorgcentrum is een erkend verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse gemeenschap. Meer informatie over de organisatie en haar werking kan u vinden op www.opzcrekem.be
Het OPZC-Rekem wenst over te gaan tot de benoeming van : een ergotherapeut in de graad van deskundige (loonschaal B 151).
Examenreglement :
1. Vereisten en competenties voor de functie :
1.1. Ervarings- en opleidingsvereisten
- Bachelor in de ergotherapie/gegradueerd ergotherapeut
- Interesse in of affiniteit met psychiatrie
1.2. Resultaatgebieden
- Je draagt zorg voor een efficiënte en doelmatige organisatie van de werkzaamheden van de ergotherapie.
- Je verricht binnen het kader van het specifiek therapieplan, afgestemd op het algemeen behandelplan, diagnostiek.
- Je bouwt een behandeling en begeleiding uit, op basis van een ruime indicatiestelling/globale verwijzing.
- Je onderhoudt intensieve contacten met andere behandelaars en personen die bij het zorg- en resocialiseringsproces zijn betrokken, met externe instanties/verwijzers en neemt deel aan diverse overlegvormen.
- Je stelt rapporten op en draagt zorg voor zowel een goede dossiervorming als voor een goede administratieve afhandeling.
1.3. Vaktechnische competenties
- Technische kennis van diagnosemiddelen.
- Algemene basiskennis van groeiprocessen, groepsinteracties, groepsdynamiek, zowel bij homogene als bij heterogene groepen.
- Algemene basiskennis van psychiatrie, psychiatrische ziektebeelden, behandelmethoden.
- Algemene (ortho-)pedagogische kennis.
1.4. Gedragscompetenties
De waardegebonden competenties zijn :
- Voortdurend verbeteren : voortdurend verbeteren van het eigen functioneren en van de werking van de entiteit, door de bereidheid om te leren en mee te groeien met veranderingen.
Niveau 2 : ontwikkelt zich binnen de eigen functie en werkt actief mee aan het verbeteren van de uitvoering van taken.
Klantgerichtheid : met het oog op het dienen van het algemeen belang, de legitieme behoeften van verschillende soorten (interne en externe) klanten onderkennen en er adequaat op reageren.
Niveau 3 : onderneemt, binnen de mogelijkheden van de eigen functie, acties om de dienstverlening van klanten te optimaliseren.
- Samenwerken : met het oog op het algemeen belang een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat op het niveau van een team, entiteit of organisatie, ook als dat niet onmiddellijk van persoonlijk belang is.
Niveau 4 : creëert gedragen samenwerkingsverbanden met en tussen andere entiteiten.
- Betrouwbaarheid : handelen vanuit codes van integriteit, zorgvuldigheid, objectiviteit, gelijke behandeling, correctheid en transparantie uitgaande van de basisregels, sociale en ethische normen (diversiteit, milieuzorg,...). Afspraken nakomen en zijn verantwoordelijkheid opnemen.
Niveau 3 : schept randvoorwaarden zodat de deontologische code in de praktijk gebracht kan worden.
De functiegebonden competenties zijn :
- Flexibel gedrag : de eigen gedragsstijl kunnen veranderen om een gesteld doel te bereiken. In verschillende situaties of ten aanzien van verschillende personen op een efficiënte wijze zijn gedrag kunnen aanpassen.
Niveau 2 : past zijn gedrag doelgericht aan om de gestelde doelstellingen beter (sneller, efficiënter) te kunnen bereiken.
- Creativiteit : komt met originele of nieuwe ideeën en oplossingen. Vindt invalshoeken die afwijken van de gevestigde denkpatronen.
Niveau 3 : is vernieuwend en origineel in zijn aanpak.
- 360° inlevingsvermogen : het vermogen om uitgesproken en onuitgesproken informatie op te pikken en adequaat daarop te reageren ten aanzien van medewerkers, collega's, klanten, hiërarchie.
Niveau 2 : reageert via houding en handelen adequaat op door anderen geuite gedachten, gevoelens, behoeften en verwachtingen.
- Resultaatgerichtheid : het ondernemen van concrete en gerichte acties met het oog op het behalen of overstijgen van doelstellingen.
Niveau 2 : formuleert uitdagende (maar haalbare) doelstellingen en zet zich ten volle in om die te bereiken.
- Organiseren : de benodigde acties, tijd en middelen aangeven en die elementen coördineren om de doelstellingen te bereiken conform de planning.
Niveau 2 : coördineert acties, tijd en middelen.
2. Selectieprocedure :
2.1. Generieke proef
Het examen bestaat uit volgende onderdelen :
- Algemene redeneerproef en planningsproef : zijn tijdsgebonden proeven die een indicatie geven van het leerpotentieel en van het planning-/organisatievermogen.
- Persoonlijkheidsvragenlijsten : via persoonlijkheidsvragenlijsten krijgen we een indicatie van de aanwezige competenties.
De resultaten van de generieke proef zijn adviserend en worden meegenomen naar het jurygesprek.
2.2. Functiespecifieke proef
- Cases : via een aantal cases worden de vaktechnische competenties bevraagd.
- Jurygesprek : de kandidaten worden geïnterviewd door een jury die samengesteld is uit één interne deskundige, één externe deskundige actief binnen het werkveld en een consultant van Ascento. Tijdens het interview komen volgende zaken aan bod : studie- en beroepsverleden, motivatie, verwachtingen, affiniteit met en kennis van het betrokken vakgebied. Bepaalde competenties worden verder bevraagd.
De eindconclusie van de functiespecifieke en de generieke proef samen, is een eindadvies « geslaagd » of « niet geslaagd ». Men moet minimum 60 % op 100 behalen om te slagen. Binnen deze eindquotering wordt eveneens een rangorde opgemaakt. Volgens de aangegeven rangorde zullen de aanwervingen gebeuren. Deze wervingsreserve is twee jaar geldig met een mogelijkheid tot verlenging.
3.3. Competentiegrid
Onderstaand de competenties die zullen gemeten worden tijdens het examen :
Inschrijving : ten laatste op 16 januari 2009.
U kan deelnemen aan dit wervingsexamen door uw sollicitatiebrief met CV, uiterlijk 16 januari 2009, te versturen naar OPZC Rekem, Jeannine Van den Heule, Daalbroekstraat 106, 3621 Rekem ( Lanaken), of [email protected]
Het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum - Rekem, profileert zich als een regionaal psychiatrisch zorgcentrum voor de doelgroep volwassenen en ouderen en als supraregionaal psychiatrisch zorgcentrum voor forensische patiënten. Het zorgcentrum is een erkend verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse gemeenschap. Meer informatie over de organisatie en haar werking kan u vinden op www.opzcrekem.be
Het OPZC-Rekem wenst over te gaan tot de benoeming van : een ergotherapeut in de graad van deskundige (loonschaal B 151).
Examenreglement :
1. Vereisten en competenties voor de functie :
1.1. Ervarings- en opleidingsvereisten
- Bachelor in de ergotherapie/gegradueerd ergotherapeut
- Interesse in of affiniteit met psychiatrie
1.2. Resultaatgebieden
- Je draagt zorg voor een efficiënte en doelmatige organisatie van de werkzaamheden van de ergotherapie.
- Je verricht binnen het kader van het specifiek therapieplan, afgestemd op het algemeen behandelplan, diagnostiek.
- Je bouwt een behandeling en begeleiding uit, op basis van een ruime indicatiestelling/globale verwijzing.
- Je onderhoudt intensieve contacten met andere behandelaars en personen die bij het zorg- en resocialiseringsproces zijn betrokken, met externe instanties/verwijzers en neemt deel aan diverse overlegvormen.
- Je stelt rapporten op en draagt zorg voor zowel een goede dossiervorming als voor een goede administratieve afhandeling.
1.3. Vaktechnische competenties
- Technische kennis van diagnosemiddelen.
- Algemene basiskennis van groeiprocessen, groepsinteracties, groepsdynamiek, zowel bij homogene als bij heterogene groepen.
- Algemene basiskennis van psychiatrie, psychiatrische ziektebeelden, behandelmethoden.
- Algemene (ortho-)pedagogische kennis.
1.4. Gedragscompetenties
De waardegebonden competenties zijn :
- Voortdurend verbeteren : voortdurend verbeteren van het eigen functioneren en van de werking van de entiteit, door de bereidheid om te leren en mee te groeien met veranderingen.
Niveau 2 : ontwikkelt zich binnen de eigen functie en werkt actief mee aan het verbeteren van de uitvoering van taken.
Klantgerichtheid : met het oog op het dienen van het algemeen belang, de legitieme behoeften van verschillende soorten (interne en externe) klanten onderkennen en er adequaat op reageren.
Niveau 3 : onderneemt, binnen de mogelijkheden van de eigen functie, acties om de dienstverlening van klanten te optimaliseren.
- Samenwerken : met het oog op het algemeen belang een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat op het niveau van een team, entiteit of organisatie, ook als dat niet onmiddellijk van persoonlijk belang is.
Niveau 4 : creëert gedragen samenwerkingsverbanden met en tussen andere entiteiten.
- Betrouwbaarheid : handelen vanuit codes van integriteit, zorgvuldigheid, objectiviteit, gelijke behandeling, correctheid en transparantie uitgaande van de basisregels, sociale en ethische normen (diversiteit, milieuzorg,...). Afspraken nakomen en zijn verantwoordelijkheid opnemen.
Niveau 3 : schept randvoorwaarden zodat de deontologische code in de praktijk gebracht kan worden.
De functiegebonden competenties zijn :
- Flexibel gedrag : de eigen gedragsstijl kunnen veranderen om een gesteld doel te bereiken. In verschillende situaties of ten aanzien van verschillende personen op een efficiënte wijze zijn gedrag kunnen aanpassen.
Niveau 2 : past zijn gedrag doelgericht aan om de gestelde doelstellingen beter (sneller, efficiënter) te kunnen bereiken.
- Creativiteit : komt met originele of nieuwe ideeën en oplossingen. Vindt invalshoeken die afwijken van de gevestigde denkpatronen.
Niveau 3 : is vernieuwend en origineel in zijn aanpak.
- 360° inlevingsvermogen : het vermogen om uitgesproken en onuitgesproken informatie op te pikken en adequaat daarop te reageren ten aanzien van medewerkers, collega's, klanten, hiërarchie.
Niveau 2 : reageert via houding en handelen adequaat op door anderen geuite gedachten, gevoelens, behoeften en verwachtingen.
- Resultaatgerichtheid : het ondernemen van concrete en gerichte acties met het oog op het behalen of overstijgen van doelstellingen.
Niveau 2 : formuleert uitdagende (maar haalbare) doelstellingen en zet zich ten volle in om die te bereiken.
- Organiseren : de benodigde acties, tijd en middelen aangeven en die elementen coördineren om de doelstellingen te bereiken conform de planning.
Niveau 2 : coördineert acties, tijd en middelen.
2. Selectieprocedure :
2.1. Generieke proef
Het examen bestaat uit volgende onderdelen :
- Algemene redeneerproef en planningsproef : zijn tijdsgebonden proeven die een indicatie geven van het leerpotentieel en van het planning-/organisatievermogen.
- Persoonlijkheidsvragenlijsten : via persoonlijkheidsvragenlijsten krijgen we een indicatie van de aanwezige competenties.
De resultaten van de generieke proef zijn adviserend en worden meegenomen naar het jurygesprek.
2.2. Functiespecifieke proef
- Cases : via een aantal cases worden de vaktechnische competenties bevraagd.
- Jurygesprek : de kandidaten worden geïnterviewd door een jury die samengesteld is uit één interne deskundige, één externe deskundige actief binnen het werkveld en een consultant van Ascento. Tijdens het interview komen volgende zaken aan bod : studie- en beroepsverleden, motivatie, verwachtingen, affiniteit met en kennis van het betrokken vakgebied. Bepaalde competenties worden verder bevraagd.
De eindconclusie van de functiespecifieke en de generieke proef samen, is een eindadvies « geslaagd » of « niet geslaagd ». Men moet minimum 60 % op 100 behalen om te slagen. Binnen deze eindquotering wordt eveneens een rangorde opgemaakt. Volgens de aangegeven rangorde zullen de aanwervingen gebeuren. Deze wervingsreserve is twee jaar geldig met een mogelijkheid tot verlenging.
3.3. Competentiegrid
Onderstaand de competenties die zullen gemeten worden tijdens het examen :
| CASES | INTELLIGENTIEPROEF/ ORGANISATIEPROEF |
PERSOONLIJKHEIDS- VRAGENLIJSTEN |
JURYGESPREK |
|
| Vakkennis | X | X |
||
| Voortdurend verbeteren | X | X | |
|
| Klantgerichtheid | X | X |
||
| Samenwerken | X | X |
||
| Betrouwbaarheid | X | |||
| Flexibel gedrag | X | X | X |
|
| Creativiteit | X | X | ||
| 360° inlevingsvermogen | X | X |
||
| Resultaatgerichtheid | X | X | X |
|
| Organiseren | X | X | X | |
| Motivatie | X |
Inschrijving : ten laatste op 16 januari 2009.
U kan deelnemen aan dit wervingsexamen door uw sollicitatiebrief met CV, uiterlijk 16 januari 2009, te versturen naar OPZC Rekem, Jeannine Van den Heule, Daalbroekstraat 106, 3621 Rekem ( Lanaken), of [email protected]