Vraag nr. 133 van de heer Van den Eynde dd. 28.01.2008
- Section :
- Régulation
- Type :
- Parliamentary questions
- Sous-domaine :
- Fiscal Discipline
Résumé :
De Post,Douanekosten,Klachten
Texte original :
Ajoutez le document à un dossier
()
pour commencer à l'annoter.
Fisconet
plus Version 5.9.23
Service Public Federal Finances |
|||||||||||||||
|
Vraag nr. 133 van de heer Van den Eynde dd. 28.01.2008
Document
Search in text:
Properties
Document type : Parliamentary questions Title : Vraag nr. 133 van de heer Van den Eynde dd. 28.01.2008 Tax year : 0 Document date : 28/01/2008 Keywords : De Post / Douanekosten / Klachten Document language : NL Modification date : 04/04/2008 15:40:36 Name : 08/133/2 Version : 1 Question asked by : Van den Eynde
VRAAG 08/133/2 Vraag nr. 133 van de heer Van den Eynde dd. 28.01.2008 Vr. en Antw., Kamer, 2007-2008, nr. 010, blz. 1492-1493 De Post - Douanekosten - Klachten VRAAG In het jaarverslag 2006 en januari 2007 van de ombudsdienst bij De Post staat te lezen dat wat de douanekosten betreft de door De Post, Taxipost en ABX gebruikte procedures in het kader van de inklaring van sommige internationale zendingen, maar vooral het gebrek aan transparantie, in 2006 opnieuw heel wat klachten veroorzaakten. Er wordt aan toegevoegd dat, zowel De Post als Taxipost bereid bleken te zijn om op basis van de conclusies van de ombudsdienst onterecht aangerekende kosten terug te betalen maar dat er nog steeds geen antwoord kwam op de als volgt geformuleerde vragen : «Blijft het mysterie van de minutiekosten en de soms arbitraire tarieven die worden aangerekend, ... Dekken zij, zoals sommige van onze gesprekspartners zeggen en schrijven een forfaitaire inklaring ? ... Is hierover een akkoord met Financiën? ... Is er een wettelijke basis voor deze kosten ?». De ombudsdienst zegt ook nog dat het nagaan van de regelgeving en informatie (dit zowel op nationaal als op internationaal vlak) geen afdoende verklaring bracht voor de vastgestelde problemen. Er wordt dan ook aangedrongen op een correcte toepassing van de regelgeving zodat dit tot duidelijke richtlijnen voor het personeel en duidelijke informatie voor de klanten zou leiden. 1. Bent u van een en ander op de hoogte? 2. Welke maatregelen werden er getroffen? ANTWOORD (minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven, 22.02.2008) 1. De Post erkent dat er soms onduidelijkheid kon zijn in verband met de communicatie over de te betalen kosten. Hieraan werd inmiddels - door intensieve opleiding van het personeel dat de contacten met het cliënteel verzorgt - verholpen. De inklaring van internationale zendingen door de douanediensten gebeurt volgens het volgende principe : Voor de volgende zendingen moeten er kosten betaald worden:
|
|||||||||||||||